Recente publicaties
Personal Branding en Marketing algemeen
Blogs over personal branding en andere marketing gerelateerde onderwerpen. Gepubliceerd op Frank.news
HR en Management
Blogs over bedrijfscultuur en werkrelaties gepubliceerd op ManagementImpact en HRcommunity
Coaching
Artikelen over coaching. Gepubliceerd in Coachlink magazine en Bussinez magazine
Filosofie
Publicaties filosofie in Filosofie en Praktijk, weblog De Filosofische bijsluiter en masterthesis Erasmus Universiteit Rotterdam.
Boeken
Non-fictieboeken over Nieuwe Werkrelaties, Roos van Leary, metaforen en relaties.
Video
Compilatie van presentaties. Interview Studio Erasmus. Diverse video recensies filosofie.
Een mens of een merk?
Er komt een moment waarop je niet meer in Sinterklaas gelooft. Je begrijpt dat er een rol wordt gespeeld. Iets wat kan worden opgepakt en dus ook weer kan worden neergelegd. Volgens de opvattingen van de Personal Branding filosofie is [...]
Maan kan niet altijd zonnig zijn
In een openhartig interview in Trouw (2 mei 2020) vertelt de 23-jarige zangeres Maan dat ze een huilfoto van zichzelf op Instagram plaatste. Ontsnapt ze daarmee aan het keurslijf van haar personal branding? Of is ook dit weer deel van [...]
Hoe Rabobank stoppen sexy maakt
De Rabobank maakt van een Saaie Piet een trendy aanpakker. Blogger Sjaak Vane blikt terug en vooruit. In 2020 is 'slechtnieuws-marketing' meer nodig dan ooit. Hoe kun je 'stoppen' verkopen? Emotie is beweging 2019 was het jaar van het grote [...]
Gaat Jumbo onze harten winnen?
Uiterlijk is er niets op aan te merken. Op die nieuwe Jumbo-vestiging in Vlissingen-Paauwenburg. Maar ergens lijkt er iets te ontbreken. Jumbo wil winnen. Maar wint het ook de harten van de buurtbewoners? Onze blogger Sjaak Vane heeft heimwee naar [...]
Hoe Gillette een goed punt verkeerd aansnijdt
Hij vindt eigenlijk dat je het niet moet doen. Als bedrijf de moraalridder uithangen. Niet alles is marketing, volgens onze huisfilosoof Sjaak Vane. Als je dan toch een commercial maakt over pestkoppen en seksisten, doe het dan anders. Goed onderwerp, [...]
Van Fake News naar Frank News
In deze tijden van lijstjes kunnen wij niet achterblijven. Frank.news-journalisten, collega's en fans beschrijven hun 'media- en marketingmoment' van 2018. Dat kan de aankoop van HEMA door Marcel Boekhoorn zijn, #sorryJohan of het optreden van Mark Zuckerberg in de senaat. [...]
Hoe Pickwick marktleider intimiteit werd
Douwe Egberts verkoopt geen thee, maar intiem samenzijn. Hun Tea Topics campagne uit 2015 is een groot succes. Concurrent Lipton heeft er geen antwoord op. Met de koude decemberdagen op komst, verdiept filosoof Sjaak Vane zich in het geheim van [...]
De vraag die je niet moet stellen aan de klant
De Bijenkorf doet het, Vodafone doet het, zelfs de Bruna in Vlissingen doet het: De Grote Feedback Vraag stellen. En dat verpest de klantrelatie. Filosoof Sjaak Vane protesteert tegen het bijeenharken van klantmeningen. 'De telefoonverkoper smeekte of ik hem (please) [...]
Waarom klanten nooit je beste vriend worden
Maak van je merk een mens. Geen onpersoonlijk gedoe, maar mensenwerk. Liefst van hart tot hart. ‘NH-that’s me’, is dan ook de slogan van de NH-hotels campagne. Maar hoe intiem worden we? Cultuurfilosoof Sjaak Vane verkent de grenzen van het [...]
Heeft het merk Vlissingen een imagoprobleem?
Vlissingen is behoorlijk de Sjaak. Vorige maand kregen we de eerste klap. Toen werden we als provinciaaltjes weggezet door Lubach op Zondag. Ons belangrijkste verkiezingsonderwerp was het Nollebos- en dat klinkt behoorlijk bekrompen, als je het zo neerschrijft. Ik zeg ‘ons’, [...]
De geforceerde glimlach van een merkambassadeur
Ik ken het bedrijf van de blauwe dozen, bedrukt met studentikoze grappen. Je mag zelfgemaakte confetti over de bezorgers uitstrooien, lees ik. Toen er een knalblauwe vrachtauto voor mijn deur parkeerde verwachtte ik dan ook een clownsduo. Een soort Cliniclowns [...]
De filosofie achter de redding van de warme bakker
Filosoof Sjaak Vane beschouwt bekende fenomenen in de marketingwereld vanuit zijn eigen perspectief. Vandaag: over de trend dat alles ‘oer’ moet zijn. Terwijl we als samenleving graag vooruitdenken is er eveneens de neiging om in de achteruitkijkspiegel te kijken. Retro [...]
Hoe Leen Bakker wil profiteren van de ‘shoppende single trend’
Filosoof Sjaak Vane beschouwt bekende fenomenen in de marketingwereld vanuit zijn eigen perspectief. Vandaag zijn visie op Leen Bakker en monogamie. ,,Ik ben ook zo toe aan een relatiebreuk,’’ verzucht de vriendin van Anouk aan het einde van de nieuwe [...]
Hoe Hero van mannen kraamclowns maakt
Filosoof Sjaak Vane legt de marketingwereld onder de loep. Ditmaal analyseert hij de beeldvorming van aanstaande vaders. Kom op mannen, laat je niet wegzetten. Mamma is geen Messi en pappa is geen opvoed-dummy. Mama is zwanger, tovenaar, chef-kok, stylist en [...]
De marketing van het lijden
De Elfstedenzwemtocht van Maarten leverde een iconische foto op van een uitgeputte eenling op een brancard. Maarten is diep gegaan - en wij leefden mee. Maar was het ook lijden? Filosoof Sjaak Vane analyseert de storytelling rondom dit event. Het [...]
Talent aansturen of vrijlaten?
Management Impact 28 mei 2018 Managers willen dat werknemers hun kwaliteiten ontwikkelen. Als ze een panda-talent ontdekken voor niets-doen, wat doe je dan? Wachten tot dit creatieve genie het licht ziet? Zelfontplooiing blijkt toch niet zo vrijblijvend als het wordt [...]

De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.
Management Impact 18 dec 2019 De 29-jarige David Berry uit de Amerikaanse staat Missouri doodde illegaal honderden herten. Het vlees liet hij liggen maar de kop nam hij mee als trofee. De rechter bedacht een orginele straf voor de jonge [...]
Verandert digitale monitoring de werkrelatie?
Management Impact 12 april 2018 Kunstmatige intelligentie gaat een rol spelen op de werkvloer. Het maakt allerlei routineklussen overbodig. Maar het gaat verder dan dat. Er zijn systemen in de maak die interne mails kunnen monitoren. Ze rapporteren het management wanneer [...]
Zijn partnerrelaties het nieuwe goud voor HR-managers?
Management Impact 30 nov 2018 De Britse hoogleraar economie Andrew Oswald stelt op basis van een recent onderzoek naar geluksbeleving, de waarde van een bevredigende relatie gelijk aan een jaarsalaris van 120.000 euro. De echte geluksbrenger is een goede relatie, [...]
Zijn Flexibel Leven Ambassadeurs wel flexibel?
Management Impact 1 mei 2018 Stel dat je thuis komt van je werk en je woning heeft een total-make-over ondergaan. Je vriendin Agnes heeft het tv-programma Flexibel Leven ingeschakeld en plotseling is je thuisplek helemaal flexibel geworden. De wanden zijn [...]
De bedrijfscultuur als een sterk merk
 HR-community 2 maart 2020 Hoe kun je een aantrekkelijk bedrijf vormen? Hoe kun je ervoor zorgen dat het personeel zich thuis voelt en men met plezier samenwerkt? Het antwoord op die vraag is veranderd. In de 21e eeuw worden er [...]
Plussen en minnen
Artikel Coachlink magazine. Plussen en minnen is niet altijd de beste keuzestrategie.
Filosofie met een glimlach
Een compilatie van interviews en optredens naar aanleiding van de masterthesis ' Liefde in digitale tijden'.
Niet alles is te koop
Een bespreking van het boek Niet alles is te koop van de Amerikaanse filosoof Michael Sandel.
Psychologisering
Een bespreking van het boek 'Psychologisering en globalisering' van psycholoog en filosoof Jan de Vos.
Hoe denken we over de ander?
Een bespreking van het boek 'Totaliteit en oneindigheid' van de Franse filosoof Emmanuel Levinas
Studio Erasmus: datingsite als supermarkt
Interview naar aanleiding van de masterthesis Liefde in digitale tijden.
Liefde in digitale tijden
Verandert het internetdaten ons denken over de liefde? Masterthesis Erasmus Universiteit Rotterdam.
Hermeneutiek van de liefde
Liefde zit niet in je hersenen, maar is iets van jou als persoon. Artikel in Filosofie en Praktijk.
De Filosofische bijsluiter
Weblog met filosofische beschouwingen over alledaagse zaken en ontwikkelingen.