Weblog 2017-02-06T09:51:46+00:00

De filosofische bijsluiter

Weblog over werk en relaties

Jouw Ware Essentie

In de zoektocht naar wie je bent, zijn er ruwweg twee strategieƫn voor handen: >>hermeneutisch of essentialistisch. In deze Filosofische Bijsluiter belicht ik het essentialistische of kortweg: het essentie-denken. Het wil zeggen dat je op zoek gaat naar een essentie, een onveranderlijke kern die bepaalt wie je als persoon werkelijk bent. In het verleden was je religie bepalend voor wie je was. De kerk beschreef wat jouw essentie vormde en dit bepaalde wat je lotsbestemming was. Ze schreef voor hoe jouw ziel zich diende te ontwikkelen - of in ieder geval: behoed werd voor verval. Tegenwoordig is het opnieuw populair [...]

Jezelf ontwerpen

Ik ben gewoon mezelf, is een tamelijk alledaagse uitdrukking. De doorsnee Nederlander wil er vooral mee benadrukken dat hij authentiek is in zijn gedrag. Hij slijmt niet en schept niet op. Anderen laten zich meetrekken in de sfeer die ontstaat of bezwijken onder de groepsdruk. Hij niet. Hij blijft gewoon dezelfde persoon. Op het eerste gezicht lijkt dit onproblematisch. Volg wat je hart je ingeeft. Uit onderzoek blijkt echter dat we bij het vormgeven van onze identiteit sterk rekening houden met hoe we overkomen. We willen bijvoorbeeld graag dat anderen ons zien als een onafhankelijk persoon. Als je vrienden een [...]

Is Winnetou een indiaan of een merk?

Staat Winnetou voor een indiaan in het algemeen, of is Winnetou een merk? Over die vraag verschillen uitgeverij Karl-May (van de succesvolle boekenreeks) en een Duitse filmproducent van mening. De strijd hierover wordt niet uitgevochten op de prairie, maar via de rechtbank. Het Europese Hof van Justitie sprak (voorlopig) het laatste woord: Winnetou is niet een algemene benaming, maar de naam onderscheidt zich als merk. De Amsterdamse hoogleraar commerciƫle communicatie Giep Franzen definieert een merk vanuit de associaties die het oproept. Een merk bestaat dus niet op zichzelf, maar wordt gemaakt door zijn omgeving. Die geeft het merk een betekenis [...]

Deel de Filosofische Bijsluiter