De flexwerker: Personal Branding

De term ‘Personal Branding’ duikt voor het eerst op in 1997 in een artikel in een Amerikaans zakenblad uit 1997 getiteld: ‘The Brand Called You’. Het idee sluit aan bij het onafhankelijkheidscredo dat Amerikanen voortdurend benadrukken: jij bent de regisseur van je eigen leven – en dus ook van je carrière. Voortaan kun je niemand de schuld geven van je mislukkingen en hoef je niemand dankbaar te zijn als je slaagt. Je hebt het helemaal zelf gedaan. Je voornaamste wapen daarbij is de tweetrapsraket: geloven in jezelf en tonen wat je waard bent. De noodzaak hiervan wordt telkens benadrukt. Wie niet opvalt wordt ingehaald door concurrenten die de branding-principes wel toepassen op hun zakelijke en privéleven.

Volgens het boek Personal Branding for Dummies (2014) heeft iedereen reeds een persoonlijk merk. Dat gegeven is niet nieuw. Je zou kunnen zeggen dat we elkaar bewust of onbewust altijd sociaal brandmerken – en als het even kan afbranden. Wat Personal Branding beoogt is dat je consequent de door jou gewenste reputatie bekrachtigt. Dat houdt niet in dat je overal naamkaartjes rondstrooit, maar dat je volgens de wetten van de brand-marketing warme relaties aangaat met anderen.

Daarbij kun je je reputatie niet willekeurig kiezen. Het moet in het verlengde liggen van jezelf. Volgens de Dummies-uitgave wordt jouw persoonlijke merk bepaald door je karakter. Je toont jouw authentieke zelf van binnenuit. Dat doe je door jezelf toe te staan om de persoon te zijn ‘you are meant to be’, aldus het handboek.

De veronderstelling erachter is dat er een waarachtige kern schuilt in iedere persoon die tot uitdrukking kan komen in het werk dat hij doet. Het gaat er dus niet zozeer om wat je over jezelf vertelt, maar welke indruk je achterlaat. De elevator pitch is je uithangbord, maar ze moet gestaafd worden door testimonials: recensies van klanten en oud-collega’s. Personal Branding vraagt zowel lef als discipline. Je moet zowel sexy als betrouwbaar overkomen. De manier om dat voor elkaar te krijgen is door je te identificeren met jouw ‘unieke waarde’. Wat je communiceert, is gericht op de belofte daarvan. Als je mij inhuurt dan verhoog ik de waarde van het team. Of: als je voor mij kiest dan help ik je van je probleem af.

Je persoonlijke merk werkt als een filter: je stuurt je gedrag volgens het ideaalbeeld dat je wilt uitdragen. Je zorgt ervoor dat jouw beslissingen congruent zijn met wie je bent en waar je voor staat. Het gaat om het uitstippelen van een herkenbare gedragslijn. Hoe gaat dat in zijn werk?
Een belangrijk aspect is dat je je onderscheidt. Om dat goed te doen, moet je je doelgroep in kaart brengen en je concurrenten leren kennen. Zo kun je je persoonlijke niche bepalen en daarin hyperspecialiseren. Niet de alleskunner die overal verstand van heeft maar de specialist met ervaring in een welomschreven sector.

 

Deel deze Filosofische Bijsluiter
Deel dit op LinkedIn
Deel dit op Facebook
Deel dit op Google+
http://www.sjaakvane.nl/personal-branding/
Volg Sjaak Vane
2017-02-08T19:33:45+00:00