Lezingen en theatercolleges 2018-04-12T12:20:47+00:00

Lezingen en theatercolleges

Lezing: Het IKmerk

De hedendaagse flexwerker moet aandacht besteden aan zijn zelfpresentatie. Volgens de Personal Branding literatuur betekent dit vooral jezelf zijn. Trouw zijn aan je Ware Kern. Klinkt goed, maar wat doe je als niemand op jouw unieke persoon zit te wachten? Hoe vrij ben je nog als je jezelf telkens opnieuw als een sterk merk in de markt moet zetten?
Een lezing over de persoon en zijn merk in het dagelijks leven.

Lezing en workshop
Lees De Filosofische Bijsluiter over Personal Branding
Lees de column op Frank.news Een mens of een merk?

Lezing: Samendenken

Diversiteit in teamwork voorkomt een al te gemakkelijke consensus. Aan de hand van het groepsdynamische model De Roos Van Leary wordt uiteengezet hoe tegengedrag kan worden omgebogen. Samendenken is het denkkader dat hiervoor nodig is. Zie afwijkende opvattingen niet als tegenwerking maar als tegenspel. Met name wordt ingegaan op de creatieve processen in de conceptfase van het teamwork. Waarom een flexibele verbeelding nodig is.
Een lezing waarin de auteur van  >>Werken met De Roos van Leary zijn visie op het model uiteenzet.
Lezing op maat

Lezing: Het onmogelijke

Topsporters gebruiken hun visualisaties om hun prestaties te verbeteren. Kinderen doen het voor de lol. En ook wetenschappers kunnen niet zonder. Wie vooruit denkt doet er goed aan zijn verbeeldend vermogen te leren kennen. Hoe levendig, stabiel of flexibel is mijn verbeelding? Wat is het verschil tussen fantasiebeelden en herinneringen? En vooral: hoe kan ik mijn fantasie gebruiken om het onmogelijke te realiseren?
De auteur van >>Werken met drama en >>Metaforen aan het woord legt uit hoe de  Rutgers University Methode de koppeling legt tussen verbeelden en doen. Een lezing met verbeeldingsoefeningen waarin je kennismaakt met Het Onmogelijke.
Mogelijkheden

Lezing: Ondanks alles

Er wordt nogal wat gevraagd van leiders. Doorzetten, een visie overbrengen en tegen de stroom roeien. De meeste visies op leiderschap schetsen de leider als een uitzonderlijk individu waarvan een groot offer wordt gevraagd. Hij ziet wat anderen niet (durven) te zien en door zijn charisma trekt hij volgelingen aan als een magneet. De metaforen die gebruikt worden in de leiderschapsliteratuur grijpen terug op wat wel ‘het romantische genie’ wordt genoemd. Heel anders komt de manager er van af. Hij is eerder een ‘modern’ verschijnsel. Is leiderschap een vaardigheid of een talent? En wat is het verschil tussen morele leiders en marktleiders?
In deze lezing worden denkbeelden over leiderschap vanuit een cultuurfilosofisch perspectief belicht.
Meer info